Text

Logga
 

Meny

Tree Menu
asd Förstasida
asd Om oss
asd Affärsidé
asd Tjänster
asd Fraktupphandlingar & fraktanalyser
asd Lagerhantering
asd Inköpsprojekt
asd Shippingfunktionen
asd Kontakta oss
asd Referenser
asd Länkar
asd Administration

 

Fraktupphandling/Fraktkostnadsanalys

Företagets fraktkostnader utgör ofta 2-5 % av omsättningen. Detta är ett nyckeltal som oftast stämmer när man även räknar med frakter där annan part står för kostnaden tex. kund eller leverantör.
För ett företag med 100 miljoner i omsättning betalar man alltså direkt eller indirekt  2-5 miljoner i fraktkostnader/år.

Vår erfarenhet säger att en potentiell kostnadsminskning på ca 10 % är möjlig i en väl genomförd fraktupphandling och detta enbart på fraktpriserna. Genom att välja rätt transportör för uppdraget så minskar även de interna transportadministrativa kostnader och leveransservicen kan förbättras.

Att sänka fraktkostnaderna får en direkt effekt i resultaträkningen som få andra projekt eller investeringar.

Transportbranschen har under senare år genomgått stora förändringar och vi har inte sett slutet på dessa ännu. Det är givetvis svårt att följa med och kunna bedöma vilka effekter detta får för transportköparen men en effekt har blivit effektivare och snabbare transporter.

Vi som arbetar inom Logistik och inköpsgruppen har var och en ca 30 års erfarenhet av transporter och 10-12 års erfarenhet av upphandlingsprojekt för medelstora och stora företag.
Vi har dessutom effektiva verktyg för att kunna göra en korrekt utvärdering av alla typer av offerter för alla transportslag.

Vi ger dej ett beslutsunderlag som visar effekten av de möjliga val som blir resultatet av projektet.

Besluten tar du själv.

Logistik och Inköpsgruppen är en neutral part utan kopplingar till något transportföretag.